VanTourer 600 D
Een Duitse camper die zich in het hogere segment bevindt en die opvalt door zijn design en afwerkingsniveau, maar vooral door exclusieve oplossingen die ongekende ervaringen kunnen bieden op het gebied van comfort en gebruiksflexibiliteit.
Een bijzonderheid van de bestelwagens is de grote capaciteit van de bagageruimte achterin, in dit geval met ruim 40% vergroot en nog veelzijdiger. Een resultaat dat werd bereikt door de verswatertank onder de garagevloer te verplaatsen (bereikbaar via een speciaal luik), waarbij de krachtige Truma Combi-dieselkachel van 6.000 W in de dinettekast werd geplaatst en zo het compartiment voor de twee grote gasflessen werd geëlimineerd. Allemaal interventies waar ook andere voordelen uit voortkomen. De geïsoleerde en verwarmde tank wordt naast de grijswatertank geplaatst en bevordert de stabiliteit tijdens het rijden. De kachel in het midden van de passagiersruimte is efficiënter en heeft kortere aftakkingen voor de thermoventilatie, die ook de bestuurderscabine bereikt. Bovendien is bij gebruik van een compressorkoelkast van 95 liter een cilinder van 3 kg – die weinig ruimte in beslag neemt – ruim voldoende om het fornuis van stroom te voorzien. Niet in de laatste plaats is er de grote autonomie die diesel biedt, zonder dat u zich zorgen hoeft te maken over het verwisselen en opladen van gasflessen.
In de garage, waar de totale afmetingen van de wielkasten behouden blijven, is het mogelijk om twee fietsen dwars te laden, waarbij het resterende volume anders wordt gebruikt. In de standaardconfiguratie kan het tweepersoonsbed met steun en matras, verdeeld in twee delen, worden omgevormd tot een eenpersoonsbed of een bank over de volledige breedte. In onze 600 D wordt (als optie) aan beide zijden moeiteloos een tweepersoonsbed gemonteerd dat handmatig in hoogte verstelbaar is en op elke gewenste plek kan worden geplaatst om de bagageruimte optimaal te benutten. Door het verwijderen van de scheidingsschotten, die als dubbele trede fungeren, kunt u ook sportuitrusting of lange en omvangrijke voorwerpen vervoeren.
Binnenin valt de VanTourer op door het ontwerp van het meubilair en de verfijnde afwerkingen, maar ook door de vele originele oplossingen die elementen combineren die in dit type voertuig zijn getest. De kapstok boven de cabine blijft – wat ons betreft terecht – onverschrokken als nuttige opbergruimte en thermische buffer vergeleken met een ogenschijnlijk traditionele dinette. De onafhankelijke stoelen kunnen namelijk uit elkaar worden geschoven (het apparaat is optioneel) voor meer comfort, vooral tijdens het reizen. De esthetische impact van de gebogen planken is mooi, praktisch als objecthouder en vormt een perfecte aanvulling op de meubellijn die is samengesteld met speciale anticondensventilatie en het aangename contrast tussen de donkere en witte houten oppervlakken. De kist, die wordt ingenomen door de kachel, is niet bruikbaar, dus de bovengenoemde hoedendoos, ondersteund door een vloeropslag onder de tafel, is nuttig.
De indeling van het keukenblok is uitstekend, met een klassieke indeling, met asymmetrische ladekast en vak met deur in de bodem, tweepitskookplaat met glazen afdekplaat die samen met de zijdelingse uitbouw het werkoppervlak vergroot. De badkamer, doorgaans de zwakke kant van bestelwagens, is in het geval van de VanTourer 600 D een echt sterk punt. Het toilet heeft normale afmetingen maar is gemakkelijk te gebruiken, met een verstelbare pot en een wastafel ingebouwd in het langsvlak van de muur; de douchecabine is geïntegreerd, maar voor optimaal gebruik wordt deze doorgetrokken in de gang met een extra douchebak (uitgerust met een beschermend houten platform) dankzij het gehele wandmontageblok dat beweegt totdat het automatisch in een speciale rand van het meubilair wordt bevestigd de tegenoverliggende zijde: de rails aan het plafond zorgen ervoor dat het gordijn een grote omgeving creëert waar je geen spijt van krijgt van de thuisbadkamer. Nog gastvrijer, privé en panoramischer is de accommodatie verkregen in het exclusieve hefdak, aanwezig in ons model.