Hola,
Onze camper is gewoon een heel prettig karaktervol en betrouwbaar huisje op wielen. Klassieke Hymer opbouw en dus gewoon lekker praktisch. Niet heel veel poespas. Dat geldt o.a. voor de techniek. Het is een simpele 2.5 liter diesel, handgeschakeld, waar eigenlijk niets aan stuk kan gaan. Ons Chateau Ducato is al jaren in ons bezit (pre corona tijd aangeschaft) en we hebben nooit bespaard op onderhoud.
De beperkte lengte en de kleine draaicircel van deze camper is een erg prettige combinatie. Doordat ie maar 5,5M lang is, kun je ook op gewone parkeerplekken staan. Achteruitrij camera en die kleine draaicirkel zorgen ervoor dat je voor een camper erg wendbaar bent. Dat scheelt echt veel gedoe.
Het gaat niet snel (kruissnelheid is 85 km/uur), maar het brengt je er altijd wel. Dat is ook gewoon deel van het camperen, als je gaat rijden moet je eigenlijk al een beetje in de vertraging. Ik heb normaliter een Mercedes met aardig wat vermogen, maar ik vind het heerlijk om de trage, lome diesel te rijden.
Chateau Ducato heeft 4 plekken met gordel en je kunt in de camper 4 comfortabele slaapplaatsen organiseren (2 alkoof en 2 beneden). Er zijn goede matrassen en bankkussens aan boord die ook fris en stevig zijn. We hebben dit bij de aanschaf van de camper allemaal nieuw gekocht en mijn schoonmoeder heeft meesterlijk gestoffeerd. Geen ouwe stinkende vieze meuk dus. Ondanks de leeftijd (komt uit 1993) gewoon fris en schoon.
Koken doe je op gas, drie pitter, dus voldoende ruimte om gewoon echt ff zelf een maaltijd klaar te maken. Warm water via de boiler beschikbaar en de klassieke trumatic kachel aan boord (najaar, voorjaar). Doet het allemaal prima en is makkelijk te bedienen. Twee gasflessen aan boord, dus 1 keer vullen bij vertrek en geen omkijken naar (behalve mogelijk een keertje een fles wisselen, maar dat is erg eenvoudig).
Het heeft alles aan boord wat je nodig hebt om een lekkere roadtrip te maken. Naast kookgerij ook gereedschap en voldoende meters stroomkabel en een haspel (cruciaal op camperplaatsen).
Je kunt als je wilt ook offgrid. Er ligt een groot zonnepaneel op het dak en er ligt een dikke 90AH lithiumbatterij aan boord, inclusief omvormer naar 220 (1 stopcontact). Ook de nieuwe Hyckes 85 liter compressor koelkast (met vriezer) is op 12 volt. Super zuinig en stil. Dat is ook tijdens het reizen prettig, zeker richting de warme landen is het prettig als je lekker koude etenswaren en dranken aan boord hebt. Kun je je kids (als je die hebt) ook gewoon een ijsje geven onderweg.
Verder zit er naast de reguliere ventilatie ook een nieuwe max-fan in voor de warme nachten en tijdens het rijden midden op de dag in de bloedhitte. Scheelt een slok op een borrel en zorgt gewoon dat het aangenaam toeven is in de camper, ook als het echt warm is.
Tot slot. Wij hebben al vele reizen naar Frankrijk en Noord-Spanje gemaakt met deze camper, vorig jaar nog helemaal naar Galicië. Dat kan dus. Echter, je merkt wel dat het klimmen (hellingspercentages van 8%..) niet helemaal de bedoeling is voor deze 2.5 liter diesel zonder turbo. Het kan hoor, ik doe het al jaren, maar dan ga je dus wel in zijn tweede versnelling met volle toeren (herrie) en met knipperlichten aan de berg op. De berg af is weer prima ;-).
Vele bestemmingen zijn dus mogelijk, maar het echte klimwerk is dus niet aan de Ducato Hymert besteed.
Dus: gewoon een hele fijne camper om voor een aantal weken een roadtrip mee te maken of juist een lekker lang weekend mee op pad te gaan. Instructie lezen, inpakken, instappen en op weg naar lekker genieten.