INTRODUCTIE
Deze Land Rover Discovery 3 komt uit het bouwjaar 2005 (al zou je dat van de binnen- en buitenkant niet zeggen!) en is volledig omgebouwd naar "Overland Vehicle". De "Disco" is al meerdere malen ons trouwe maatje geweest toen we door Europa trokken! Het rijcomfort van een auto, ondersteund door een krachtige motor, die je op de mooiste plekjes (off-the-grid) kan brengen!
KENMERKEN AUTO
De auto is omgebouwd naar grijs kenteken, wat wil zeggen dat er 2 stoelen in de auto aanwezig zijn. In de ruime laadbak vind je een volledig ingebouwd (direct aan de auto bevestigd) en uitschuifbaar kastensysteem. In de onderste ladekast vind je alle camping benodigheden:
- Uitklapbaar gas kooktoestel (zie foto's)
- Werkplank (uitklapbaar) met afwasbak (zie foto's)
- 2 gasflessen (waarvan altijd 1 volledig gevuld, zodat je nooit zonder komt te staan)
- Potten, pannen, bestek, borden, etc.
- 2 luxe kampeerstoelen
- Tafel
- Gereedschapkoffer (voor het geval dat)
- Extern zonnenpaneel
- Rijplaten
- Jerrycan
- Etc.
In de bovenste ladekast (ook uitschuifbaar) is meer dan voldoende ruimte om uw kleren en andere spullen kwijt te kunnen.
DAKTENT & LUIFEL
Bovenop de auto zit een roofrack gemonteerd (geïnstalleerd door de specialist Jansen Laro Parts te Udenhout). Daarop is een zeer ruime (4 persoons) daktent van het merk "Dare to be Different" geplaatst, plus een 270 graden luifel wat er voor zorgt dat je droog en/of in de schaduw kunt zitten EN koken. De daktent staat binnen 5 minuten op, terwijl de luifel slechts een minuutje van je tijd vergt! Inklappen vergt even zoveel tijd.
STROOM
In de auto zit een camping accu gemonteerd (uit het zicht, maar bereikbaar), die tijdens het rijden wordt opgeladen. Je kunt de auto ook direct op de camping stroom aansluiten, indien nodig. Wanneer volledig vol geladen voorziet deze accu de koelbox (met zowel een koel- en vriesruimte) en je andere apparaten voor ongeveer 2-3 dagen van stroom. Wanneer je aan de campingstroom verbonden zit kun je alle 230v apparatuur direct aansluiten op de auto (daarvoor zijn stopcontacten ingebouwd). Ook je telefoon kun je via de daarvoor speciaal aangelegde aansluiting opladen. Via een app kun je zien hoeveel stroom er nog in de accu zit. Daarnaast is er nog een externe Lithium-ION waar je de koelbox (en je andere apparaten) op kunt aansluiten (deze voorziet de koelbox en je apparaten voor ongeveer 24u van stroom).
RIJ EIGENSCHAPPEN
Er zit een automatische versnellingsbak in de auto. Het betreft een 3 liter V6 diesel die geroemd wordt vanwege hoe soepel hij is, en ondanks z'n gewicht toch vlot op trekt. Door zijn krachtige motor is berg op geen enkel probleem; hier komt de auto juist goed tot zijn recht (zeker in vergelijking tot campers). Ook kan er eventueel een aanhanger tot 3500(!)KG achter gehangen worden. Het verbruik op de snelweg (bij 100km/u is 1:10 en bij stadsgebruik of in de bergen ongeveer 1:7).
Er zit ook een "low-gear" op de auto, die je dient te gebruiken wanneer je van de begaande wegen af gaat. Hierdoor wordt de auto 2x zo sterk (met een maximum snelheid van ongeveer 40km/u), en kun je de stijlste hellingen zonder probleem op rijden. Wanneer je voor een Land Rover als kampeerauto kiest is het zeker aan te raden de natuur in te gaan! Hier vind je de mooiste plekjes, waar je in alle rust kunt genieten (en eventueel wildkamperen).
Ter ondersteuning van het off-road rijden beschikt de auto over de volgende accessoires:
- MAXTRAX rijplaten (voor wanneer je vast komt te zitten in de modder of het zand)
- Een compressor om je banden op te pompen (deze kun je bewust leeg laten lopen om meer draagvlak en dus grip te krijgen op bijvoorbeeld het strand of in de modder)
- Een militaire schep
- Een sleepkabel
LAND ROVER DISCOVERY VS. LAND ROVER DEFENDER
Ook wij waren in eerste instantie meer onder de indruk van een Land Rover Defender t.o.v. een Discovery.
Maar na verder onderzoek, en een test rit in beide auto's, is onze keus toch op een Discovery uitgekomen. Deze auto rijdt simpelweg een stuk comfortabeler dan een Defender. De cabine een stuk stiller in vergelijking, en de zitpositie is "gewoon" ingericht voor de linkerkant (terwijl dit bij de Defender niet zo is). De Defender is puur en alleen een off-road auto, waar de Discovery zich zowel op de weg als van de weg af onderscheid. Zeker voor de langere afstanden (en langere mensen) is een Dsicovery een stuk comfortabeler en gebruiksvriendelijker.
PECHHULP
De auto is voorzien van het meest uitgebreide pechhulp pakket van de ANWB. Mocht je onverhoopt ergens stil komen te staan regelen zij een eventuele overnachting (kosteloos), en zorgen ze er voor dat de auto naar een garage wordt gebracht. In het geval dat de auto niet direct gerepareerd kan worden regelen zij vervangend vervoer.