Nostalgische klassieker / retro camper op LPG. Top of the range jaren 80 luxe, nagenoeg in originele staat met nostalgisch houtwerk en rotan en echte tegeltjes. Maar in de tussentijd ook opgeleukt met zonnepanelen, LCD tv, radioCD-speler met bluetooth, extra stopcontacten (220V, 12V, USB), moderne fietsendrager, grotere (gewone en dodehoek-)spiegels, extra gordels achterin (destijds niet verplicht), dakdragers, en sinds kort een nieuwe luifel. Goed onderhouden, in uitstekende technische staat. Gezellig, netjes, en met een zeer complete inventaris (ook voor buiten).
Rijdt op LPG: goedkoop, milieuvriendelijker dan diesel, en geen/minder last van milieuzones. Door een vast 2p bed achterin (in een soort aparte slaapkamer) zeer geschikt om met z'n tweeën te toeren of zelfs te overwinteren. Maar ook geschikt als familiecamper voor een gezin met kleinere kinderen: van de eettafel is een 2p dinettebed te maken, maar dit is maar 180 lang. De camper heeft een fietsendrager geschikt voor 2 volwassen en 2 kinderfietsen. Door dakdragers volop mogelijkheden voor vervoer van dakboxen, kayaks, surfplanken, etc. Aan de ladder aan de achterzijde zit een op maat gemaakte beugel waaraan een buitenboordmotor vervoerd kan worden. De camper heeft een douche/wc ruimte, maar de douche wordt niet gebruikt (naast dat er geen boiler in de camper zit, zijn de hardboard wanden hiervoor te kwetsbaar. Wel hebben we (sinds de corona) een buitendouche-tentje met solardouche beschikbaar.
Wat overwegingen bij deze camper:
- de camper rijdt op LPG (en uiteraard ook op benzine). Milieuvriendelijk, en rijdt ook nog eens heerlijk goedkoop. Géén diesellawaai, géén dieselstank, en nagenoeg geen last van stedelijke milieuzones. LPG is in veel Europese landen (Benelux, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italie en veel Oost-Europese landen) goedkoop en goed te krijgen. Er zijn ook diverse speciale LPG-tank-apps, te koppelen aan navigatie.
- de camper heeft door het ouderwets' lage bed met groot achterraam normaal zicht naar achteren via de achteruitkijkspiegel. (Moderne campers hebben tegenwoordig het bed achterin heel hoog). De camper heeft daarom geen achteruitrijcamera.
- de camper is ideaal om z'n tweeën er langer op uit te trekken in voor- of naseizoen, of zelfs om te overwinteren. Door de aparte 'slaapkamer' geen gedoe met de tafel ombouwen, een hele goede gaskachel (maar ook een elektrisch kacheltje), zonnepanelen, twee grote gasflessen. De koelkast kan op 12V (onder het rijden), 230V ('walstroom'), en 'off the grid' eventueel ook op gas.
- de camper is ook heel geschikt voor gezinnen met jonge kinderen. Het zitgedeelte is om te bouwen tot een max 135 breed (maar maar 180 lang) dinette bed. Het zitgedeelte zit vlak achter het bestuurdersgedeelte (dus kinderen onder handbereik), heeft een groot laag raam en uitzicht naar beide kanten (dus minder wagenziekte). De later ingebouwde heupgordels kunnen gebruikt worden om kinderzitjes of maxicosis vast te zetten.
Beperkingen van deze camper:
- De motor van de camper is in 2023 deels gereviseerd. Maar oudere campers zoals deze hebben niet het motorvermogen van nieuwe campers. Met deze camper kun je (in vlak terrein) prima een kruissnelheid van 90 km/h rijden (de top ligt wat hoger), en dat voelt echt hard genoeg is onze ervaring.
- Heuvelachtig terrein gaat prima, maar voor echt hooggebergte is deze camper niet geschikt ivm het rijden op benzine/LPG (benzine en zeker LPG heeft in de bergen minder trekkracht dan diesel). De Alpen, de Pyreneeën, de Tatra, Zuid-Noorwegen of Schotland als bestemming is dus geen goed idee. Hij is ideaal voor Frankrijk, Duitsland, grote delen van Scandinavië of Oost Europa. Per snelweg bergen oversteken naar bijvoorbeeld Italie of Spanje gaat ook prima, maar Alpen, Pyreneeën, Karpaten, Zuid Noorwegen of Schotland als reisdoel zal niet gaan. Daarvoor zijn we toch te zuinig op ons oude campertje!
- Gezien zijn leeftijd en het wat lagere vermogen/snelheid is deze camper niet geschikt om in korte periode een grote afstand af te leggen. Naar onze eigen ervaring is 500 km per dag echt al heel fors, dat dagen achter elkaar vinden we voor deze camper geen goed idee. Er moet dus wel een beetje een balans zijn tussen de duur van de aanvraag en de bestemming. Een weekje naar Italië, of een weekendje Denemarken vinden we geen goed idee. Dat doet geen recht aan de camper, het is toch wel een beetje een onthaast camper!
EXTRA OPTIES bij deze camper:
- beddengoed -service.
De camper is standaard voorzien van schone en frisse en moltons/matrasbeschermers en lakens, die hoef je niet zelf mee te nemen. Maar voor 25 Euro per persoon per week extra kunt je er ook frisse zomerdekbedden (1x2p en 2x1p), kussens, overtrekken en handdoeken bij huren die wij daarna voor je wassen.
- bij-huren van kayaks.
We hebben een 2p 'Noorse kayak' (een kruising tussen een kano en een kayak: een groot open vak met 2 verschuifbare stoeltjes), hier kunnen 2 volwassenen in plus evt 2 kleine kinderen (max 6 jr). Geschikt voor vlak water als riviertjes en meren, maar NIET voor wildwater of voor zee. Daarnaast hebben we nog een een 1p combi-kayak (ook geschikt voor wat wildere stroompjes). Beide inclusief toebehoren als peddels, waterdicht tonnetje, evt reddingsvesten, etc. Kosten 100 en 50 Euro per week.
VERHUURPERIODE
In het hoogseizoen (meivakantie + juli/augustus) is de camper alleen te huur voor minimaal 1 week, maar hebben langere boekingen de voorkeur. In voor-en na-seizoen (sep tm okt, en april tm juni) staat de minimale verhuurperiode ingesteld op 5 dagen/ nachten. In het laagseizoen (november tm maart) is de camper alleen in overleg te huur. Dat heeft te maken met het feit dat de camper dan wellicht uit de stalling gehaald moet worden en weer in de wegenbelasting gezet moet worden, terwijl de 'opbrengst' door lagere tarieven, de Goboony commissie en de dagverzekering van 25 euro per dag dan minimaal is.
Wel is er in overleg in het laagseizoen bij een echt langere boeking (zeg minimaal 2 maanden, bijv. overwinteren) veel mogelijk mbt de prijs. Eventueel kan de camper tegen een vergoeding voor je naar een bestemming toe gereden worden. Stuur een berichtje voor meer info en overleg.
We hebben overigens ook een wat nieuwere sterkere maar wat minder nostalgische dieselcamper die wel geschikt is voor bergen en in korte tijd grotere afstanden afleggen. Ook deze staat op Goboony. Voor beide, maar zeker voor deze oldtimer geldt dat we er best veel geld, tijd en energie in hebben gestoken om ze naar onze zin te maken, en dat we er best zuinig op zijn. We verwachten dan ook dat huurders er voorzichtig en normaal mee omgaan, en verhuren alleen als we een goed gevoel hebben bij de aspirant-huurders. Omgekeerd kunnen aspirant huurders natuurlijk altijd voorafgaand aan de boeking komen kijken naar de camper en eventueel een proefrit maken om te kijken of de camper aan hun verwachtingen voldoet.