Ik bouwde deze bus om tot maximale off-grid camper. De bouw is afgerond december 2023 tot oerdegelijke, betrouwbare, hypergeïsoleerde, comfortabele camper voor avontuurlijke reizen met 2. (kan met een kind extra, 3 zitplaatsen in de cabine)
Het interieur is volledig uit populier en grenen vervaardigd. Het kan m.a.w. tegen een stootje.
Opbergruimte is er meer dan voldoende; in de kasten, de koffer, de alkoof en op het dak.
De bus is geschikt om het noorden en het zuiden mee te verkennen.
Enerzijds beschikt hij over een thermostatisch instelbare hete-lucht dieselkachel van 3000W, aangesloten op de dieseltank. Anderzijds over 2 camperramen en een dakluik. Verder is hij voorzien van 7 led-lichtpunten en 2 leeslampjes met usb-aansluiting boven het bed.
Uiteraard is alles 100% te verduisteren en voorzien van muggengaas.
De nadruk ligt op "zo lang als mogelijk onafhankelijk", "off-grid".
"Technisch" is hij voorzien van een 260Amp. huishoudaccu, gecombineerd met een 360Watt zonnepaneel. M.a.w.; nooit zonder 12 of 220Volt. Let wel! Tot 500watt; geen strijkijzers of haardrogers, wel zoveel laptops, telefoons en bluetoothluidsprekers als dat er sterren aan de hemel staan.
De zuiverwatertank is extra groot, 150L (met niveaumeter), de vuilwatertank 25L, beiden gemakkelijk buiten te ledigen/vullen. (tools aan boord). De waterpomp heeft een debiet van 2,8 Bar, waardoor er buiten de keukenkraan ook een warmwater-buitendouche kon geïnstalleerd worden.
De frigo heeft een extra groot volume van 100 liter, met een vriesvak voor de ijsblokjes in de mock-of cocktails.
De ingebouwde 3 pits gasvuur-oven-combi hangt aan een 5kg gasfles.
Een porta-potti-WC is ingebouwd.
Op de trekhaak kan een fietsendrager.
Motorisch is de 3liter euro 4 met 163 pk sterk genoeg om een extra caravan/remork/etc te trekken of om het even welke hellingsgraad aan te kunnen. Koppel op overschot. let wel; geen 4x4.
De cabine is voorzien van airco en een JVC apple / android-carplay-unit wat reizen bijzonder gemakkelijk maakt.
Comfort betekent voor mij; niet elke dag moeten "moduleren". Alles is bijgevolg "vast" en instant bruikbaar. Het bed is wel inschuifbaar van 140 naar 110 wat interessant is als je alleen reist.
Ergens overnachten om de volgende ochtend door te rijden is niet gebonden aan opbouwen of afbreken van constructies om te slapen en of te koken/eten.
Inzake "comfort" geef ik mee dat er standaard 2 alu-tafels en twee volwaardige kampeerstoelen aan boord zijn, alsook een fris onderlaken, handdoeken en voldoende servies.
Aan de schuifdeurkant kan de peesluifel van 3,6m met 2m uitval in zijn rail geschoven worden. De luifel is waterdicht en uv-bestendig. Het bevestigen duurt 15 minuten.
Comfort is ook "goed slapen". bijgevolg heb ik mijn matras van heel goede kwaliteit gekocht, 20cm dik. Het bed is ook 196cm, geloof mij; een zaligheid als je redelijk groot bent. Verder zijn er drie comfortabele zitplaatsen in het interieur met ertussen een klaptafel. compact maar groot genoeg om met twee aan te tafelen.
Voor wie wil zijn 2 kajaks beschikbaar; meest voor de hand liggend is mijn twee persoons polyester kajak, die relatief makkelijk alleen via de telescopisch inschuifbare ladder te lossen/laden is. Peddels, zwemvesten en andere attributen zijn ook te "leen"... Het lenen van de Kajak is op eigen risico!
Heb je vragen, aarzel niet me te contacteren!